Linki sponsorowane są formą reklamy internetowej, w której reklamodawcy płacą za wyświetlanie swoich reklam na stronach internetowych lub wynikach wyszukiwania. Działają one na zasadzie aukcji, w której reklamodawcy licytują o miejsce na stronie lub w wynikach wyszukiwania, a najwyższy licytujący otrzymuje preferencyjne miejsce dla swojej reklamy.

Istnieją dwa główne rodzaje linków sponsorowanych: w wynikach wyszukiwania i na stronach internetowych.

  1. Linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania: Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo, wyświetlają wyniki wyszukiwania w odpowiedzi na wprowadzone przez użytkownika zapytanie. Wśród tych wyników znajdują się również linki sponsorowane. Reklamodawcy mogą stworzyć kampanię reklamową, w której wybierają słowa kluczowe, związane z ich produktem lub usługą. Kiedy użytkownik wpisuje zapytanie zawierające te słowa kluczowe, linki sponsorowane pojawiają się na szczycie lub na dole wyników wyszukiwania. Przykładem może być sytuacja, gdy wpisujesz zapytanie „kupić buty online”, a na samej górze wyników pojawiają się linki sponsorowane prowadzące do sklepów oferujących buty.

  2. Linki sponsorowane na stronach internetowych: Wielu właścicieli stron internetowych umożliwia umieszczanie linków sponsorowanych na swoich stronach w zamian za opłatę. Reklamodawcy mogą wybierać konkretne strony lub kategorie stron, na których chcą umieścić swoje reklamy. Na przykład, jeśli strona internetowa poświęcona jest zdrowiu i fitnessowi, reklamodawcy związani z tą branżą mogą zdecydować się na umieszczenie swoich reklam na tej stronie. Gdy użytkownik odwiedza stronę, reklamy mogą się pojawiać w różnych miejscach, takich jak banery boczne, nagłówki, stopki lub w treści strony.

W przypadku obu rodzajów linków sponsorowanych reklamodawcy płacą za kliknięcia lub wyświetlenia reklamy. Jeśli jest to model płatności za kliknięcie (CPC – cost-per-click), reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na reklamę i zostanie przekierowany na stronę reklamodawcy. Jeśli jest to model płatności za wyświetlenie (CPM – cost-per-mille), reklamodawca płaci za każde tysiąc wyświetleń reklamy, niezależnie od tego, czy użytkownik kliknął na reklamę czy nie.

Linki sponsorowane dają reklamodawcom możliwość dotarcia do swojej docelowej grupy odbiorców w sposób skoncentrowany i mierzalny. Mogą również pomóc w zwiększeniu widoczności marki, generowaniu ruchu na stronie internetowej i zwiększeniu liczby konwersji (np. zakupów, rejestracji).

Warto zaznaczyć, że różne platformy reklamowe mają swoje własne systemy linków sponsorowanych, które mogą się różnić nieco w szczegółach. Przykładem popularnej platformy linków sponsorowanych jest Google Ads, która oferuje możliwość wyświetlania reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach internetowych związanych z siecią reklamową Google.